یزد، منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان یزد فردا/ کارشناس مامایی مركز بهداشت استان يزد گفت: سرب موجود در برخي زباله هاي الكترونيكي مشكلاتي همچون كندذهني، كم خوني را ايجاد مي كند.

صديقه عليشاهي در گفت‌وگو با خبرنگار یزد فردا، گفت: زباله هاي الكترونيكي سومين منبع بزرگ توليد سرب در زباله هاي جامد شهري است اين در حالي است كه زباله هاي الكترونيكي تنها 2 درصد از حجم زباله هاي جمع آوري شده در كشورهاي مختلف را تشكيل مي دهند.

 

وي ادامه داد: به عنوان مثال مانيتور رايانه بين 4 تا 8 پوند و يك تلويزيون رنگي 72 اينچي به طور متوسط 8 پوند سرب دارد كه از جمله زيان هاي آن ايجاد آسيب هاي مغزي در كودكان است.

 

وي تصريح كرد: سرب مشكلاتي همچون كندذهني، كم خوني و مسمويت را به دنبال دارد.

 

عليشاهي خاطرنشان كرد: بسياري از قطعات دستگاههاي رايانه اي الكترومگنتيك هستند و اگر به صورت درست و كارشناسانه دفع نشوند، بوسيله تشعشعاتي كه از خود بروز مي دهند سلامتي انسانها را با خطر جدي روبرو خواهد كرد.

 

وي گفت: در قطعات الكترومگنتيك امواج به صورت عمود بر هم منتشر مي شود كه براي انسان ها بسيار خطرناك است و دستگاههاي مايكروويو يكي از مهمترين نوع اين دستگاهها است كه تشعشعات آن مي تواند تاثير خطرناك و مخرب ژنتيكي بر بدن گذاشته و علاوه بر آسيب رساندن به اندامهاي داخلي موجب تولد كودكان ناقص الخلقه شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا